۲۵۰۶

العَدلُ حَياةٌ

۱۲۱۱۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :العَدلُ حَياةٌ.۱

۱۲۱۱۵.عنه عليه السلام :العَدلُ حَياةُ الأحكامِ.۲

۱۲۱۱۶.الإمامُ الباقرُ عليه السلام ( ـ في قولِهِ تعالى : {Q} «اِعلَموا أَنَّ اللّه َ ي ) : يُحيِيها اللّه ُ عَزَّ و جلَّ بِالقائمِ عليه السلام بَعدَ مَوتِها، (يَعني)۳ بِمَوتِها كُفرَ أهلِها، و الكافِرُ مَيِّتٌ.۴

۱۲۱۱۷.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ( ـ لَمّا سُئلَ عَنِ الآيةِ ـ ) : العَدلُ بَعدَ الجَورِ.۵

۱۲۱۱۸.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام ( ـ في قَولِه تَعالى : {Q} «يُحْيِي الأَرْضَ بَعدَ ) : لَيسَ يُحيِيها بِالقَطْرِ، و لكِنْ يَبعَثُ اللّه ُ رِجالاً فيُحيُونَ العَدلَ فتَحيا الأرضُ لإحياءِ العَدلِ، و لاَءقامَةُ الحَدِّ للّه ِِ أنفَعُ في الأرضِ مِنَ القَطرِ أربَعينَ صَباحا.۶

۱۲۱۱۹.الإمامُ العسكريُّ عليه السلام ( ـ لِعَمَّتِهِ حَكيمَةَ بِنتِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيّ ) : بِيتِي اللَّيلَةَ عِندَنا؛ فإنَّهُ سَيُولَدُ اللَّيلَةَ المَولودُ الكَريمُ عَلَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ الَّذي يُحيي اللّه ُ عَزَّ و جلَّ بِهِ الأرضَ بَعدَ مَوتِها.۷

۲۵۰۶

عدالت مايه زندگى است

۱۲۱۱۴.امام على عليه السلام :عدالت، زندگى است.

۱۲۱۱۵.امام على عليه السلام :عدالت، مايه حيات احكام [الهى ]است.

۱۲۱۱۶.امام باقر عليه السلام ( ـ درباره آيه «بدانيد كه خدا زمين را بعد از مردنش ) فرمود : خداوند عزّ و جلّ زمين را بعد از آن كه مُرد، به وسيله قائم عليه السلام زنده مى كند. مقصود از مرگِ زمين، كفر ساكنان آن است و كافر [در حقيقت ]مردار است.

۱۲۱۱۷.امام صادق عليه السلام ( ـ در پاسخ به پرسش از همين آيه ـ ) فرمود : مقصود، [برپايى ]عدالت، بعد از ستم است.

۱۲۱۱۸.امام كاظم عليه السلام ( ـ درباره آيه «زمين را بعد از مرگش زنده مى كند» ـ ) فرمود : منظور زنده كردن زمين با باران نيست، بلكه خداوند مردانى را مى فرستد كه عدالت را زنده مى كنند و با زنده شدن عدالت، زمين نيز زنده مى شود. هر آينه، بر پا داشتن حدود (احكام) خدا در روى زمين، از باران چهل روز سودمندتر است.

۱۲۱۱۹.امام عسكرى عليه السلام ( ـ به عمه خود حكيمه دخت امام جواد عليه السلام ـ ) فرمود : امشب نزد ما بمان؛ زيرا بزودى فرزندى به دنيا خواهد آمد كه نزد خداوند عزّ و جلّ گرامى است و خداوند عزّ و جلّ به وسيله او زمين را پس از مردن آن زنده خواهد كرد.


1.غرر الحكم : ۲۴۷.

2.غرر الحكم : ۳۸۶.

3.ما بين الهلالين أثبتناه من بحار الأنوار : ۵۱/۵۴/۳۷.

4.كمال الدين : ۶۶۸/۱۳.

5.الكافي : ۸/۲۶۷/۳۹۰.

6.الكافي : ۷/۱۷۴/۲.

7.كمال الدين : ۴۲۷/۲.